Członkowie założyciele Stowarzyszenia, działając na podstawie obowiązującego prawa powołują niniejszymi aktem dobrowolna i samorządną organizację opierając swoją działalność na pracy społecznej swoich członków
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
PAR. 1
Stowarzyszenie ma nazwę: Inicjatywa Historyczna.
PAR. 2
- Stowarzyszenie obejmuje swoją działalnością głównie obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw.
Polskiej. - Stowarzyszenie może współpracować z organizacjami i instytucjami zagranicznymi.
PAR. 3
1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław
II. CELE STOWARZYSZENIA I ICH REALIZACJA
PAR. 4
Celem Stowarzyszenia jest :
- Szerzenie i propagowanie wiedzy z zakresu historii
- Poprawa stanu świadomości historycznej społeczeństwa
- Doradztwo i porady z dziedziny historii i heraldyki
- Gromadzenie i ochrona historycznych zasobów archiwalnych
- Działalność naukowa i oświatowa : w tym:
- organizacja wystawy edukacyjnych
- organizacja rekonstrukcji oraz inscenizacji historycznych
- organizowanie szkoleń, kursów i sympozjów naukowych
- tworzenie i prowadzenie szkół wyższych
- tworzenie pracowni internetowych
6. Dobroczynność :
- ustanawianie stypendiów dla dzieci i młodzieży zainteresowanej wiedzy historyczną
- pomoc socjalna niesiona członkom Stowarzyszenia oraz pracownikom naukowym
- Odbudowa i rozbudowa historycznych i sakralnych.
- Wspieranie członków Stowarzyszenia i pracowników naukowych w podejmowaniu i prowadzeniu działalności naukowej, historycznej i archiwistycznej w formie finansowej, kapitałowej i doradczej.
- Działalność pożytku publicznego jest wyłączną działalnością Stowarzyszenia.
- Organizacja pielgrzymek do ośrodków kultu religijnego
- Organizowanie wycieczek edukacyjnych
PAR. 5
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez :
- Wspieranie i propagowanie naukowych inicjatyw w zakresie historii i archiwistyki.
- Tworzenie Spółek prawa handlowego działających na potrzeby Stowarzyszenia i realizujących jego cele.
- Współpracę z organami i instytucjami samorządów lokalnych, powiatowych i wojewódzkich oraz administracji rządowej.
- Wypowiadanie się co do już wydanych aktów prawnych oraz wnioskowanie do ciał ustawodawczych o uwzględnienie celów Stowarzyszenia – głównie pomocy w ratowaniu pamiątek historii i regionu – w nowoprojektowanych aktach prawnych.
- Informowanie instytucji i organów ustawodawczych o problemach tak Stowarzyszenia, jak tez środowisk społecznych, na rzecz których Stowarzyszenie działa.
- Organizację sympozjów, kursów oraz szkoleń.
- Tworzenie, prowadzenie i wspieranie szkolnictwa wyższego.
- Otwieranie regionalnych punktów doradczych i heraldycznych.
- Współpracę z ośrodkami naukowymi oraz prowadzenie własnych prac badawczych.
- Organizację, utworzenie i prowadzenia Dolnośląskiego Archiwum historii regionu.
- Prowadzenie działalności wydawniczej.
- Prowadzenie działalności gospodarczej, z której dochody umożliwią realizację wyznaczonych statutem Stowarzyszenia celów.
III. CZŁONKOWIE
PAR. 6
- Członkiem Stowarzyszenia może zostać pełnoletni obywatel Polski posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, jak również cudzoziemiec, bez względu na miejsce swojego zamieszkania.
- Walne Zebranie może nadać tytuł ,,Honorowego członka Stowarzyszenia”. Tytuł ten zostaje nadany niniejszym Statutem osobom wchodzącym w skład Komitetu Założycielskiego Stowarzyszenia.
PAR. 7
Instytucje naukowe, rozwoju regionalnego, samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne, deklarując pomoc w realizacji celów Stowarzyszenia, a w szczególności pomoc finansową, mogą zostać członkami wspierającymi Stowarzyszenia.
Do członków wspierających stosuje się postanowienia tego Statutu, dotyczące członków tylko w zakresie przewidzianym w tych postanowieniach.
PAR. 8
- Przyjęcia członka dokonuje Zarząd po uprzednim zarejestrowaniu i uiszczeniu wpisowego
- Przyjęcie członka następuje w terminie 7 dni od momentu złożenia wniosku o przyjęcie w poczet członków i wniesieniu opłaty wpisowej.
- Wniosek zawiera: imię i nazwisko (nazwę) członka; datę urodzenia (rejestracji) miejsce zamieszkania (siedziby); oświadczenie o dobrowolnym przystąpieniu oraz -gdy chodzi o osoby prawne- zakres deklarowanej Stowarzyszeniu pomocy.
- Fakt przyjęcia członka jest potwierdzany w ewidencji Stowarzyszenia.
- Założyciele Stowarzyszenia, którzy podpisali listę założycielską dołączoną do wniosku o rejestrację, stają się członkami z chwilą uprawomocnienia się postanowienia Sądu o zarejestrowaniu Stowarzyszenia.
PAR. 9
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:
- śmierci członka
- braku uiszczenia 2 kolejnych okresowych składek ustalonych przez Walne Zebranie
- dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia
- wykluczenia ze Stowarzyszenia na skutek działania na jego szkodę
2. Wykreślenia i wykluczenia członka dokonuje Zarząd
a) Od decyzji Zarządu o wykreśleniu lub wykluczeniu przysługuje członkowi prawo złożenia odwołania w terminie 30 dni od dnia otrzymania tej decyzji do Walnego Zebrania, które rozpatrzy to odwołanie na swoim najbliższym posiedzeniu.
PAR. 10
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo:
- brać udział w Walnym Zebraniu, a w razie zastąpienia Walnego Zebrania przez Zebranie Delegatów -uczestniczyć w tym zebraniu z głosem doradczym.
- wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia.
- zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością Stowarzyszenia oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia.
- brać udział – na zasadach określonych przez organizatorów – w konferencjach, szkoleniach i innych formach działalności Stowarzyszenia.
- uzyskać pomoc w sytuacjach przewidzianych Statutem.
- Postanowienia ust. 1 lit. c) ; d) i e) stosuje się również do członków wspierających, ponadto członkowie ci prawo uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zebraniu (Zebraniu Delegatów).
PAR. 11
Członkowie obowiązani są:
- troszczyć się o dobro i rozwój Stowarzyszenia
- uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia
- czynnie współdziałać z Zarządem i pozostałymi członkami w celu realizacji ustalonych zamierzeń
- opłacać regularnie składki, oraz w przypadku członków wspomagających spełniać inne
zadeklarowane świadczenia na rzecz Stowarzyszenia
IV. WŁADZE I ORGANIZACJA STOWARZYSZENIA
PAR. 12
1 . Władzami Stowarzyszenia
- Walne Zebranie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
2. Jeżeli liczba członków Stowarzyszenia, nie licząc członków wspierających, przekroczy 150 osób, Walne Zebranie zostaje zastąpione przez Zebranie Delegatów, któremu przysługują, kompetencje Walnego Zebrania. Kadencja delegatów trwa 2 lata. Jeden delegat wybierany jest na 5 członków. Regulamin wyboru delegatów ustali Walne Zebranie.
PAR. 13
- Członkowie ustępujących władz mogą być bez ograniczeń powoływani do władz Stowarzyszenia na następne kadencje.
- Jeżeli w toku kadencji zajdzie konieczność uzupełniają składu osobowego Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, dopuszcza się możliwość dokooptowania brakujących w tych władzach osób spośród członków Stowarzyszenia.
- W przypadku określonym w pkt. 2 pozostali czynni członkowie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przedstawiają posiedzeniu kandydatury członków, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie a następnie w glosowaniu wyłaniają osobę, która wejdzie do składu tych organów Wymagana jest zwykła większość głosów.
- Zmiana przeprowadzona w powyższym trybie wymaga zatwierdzenia przez najbliższe Walne Zebranie.
PAR.14
1. Walne Zebranie członków Stowarzyszenia zwołuje z własnej inicjatywy Zarząd nie rzadziej niż raz w roku.
- Walne Zebranie musi być zwołane przez Zarząd w terminie 30 dni na pisemny wniosek złożony przez 2/3 zarejestrowanych członków.
- Zawiadomienie o Walnym Zebraniu zostanie ogłoszone przez Zarząd w sposób ustalony w regulaminie pracy Zarządu.
PAR. 15
Walne Zebranie może podejmować uchwały, jeżeli w pierwszym terminie zbierze się przynajmniej połowa członków Stowarzyszenia. W przypadku braku takiej ilości członków, po upływie 30 minut rozpocznie się Walne Zebranie, które działa prawomocnie niezależnie od ilości zebranych członków.
PAR. 16
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Określenie głównych kierunków programu działania Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem.
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz przyjęcie lub odrzuceni zmian składu osobowego tych ciał dokonanego na podstawie par. 13 pkt. 2.
- Powołanie Rady Programowej i opracowanie jej regulaminu.
- Rozstrzyganie odwołań złożonych w trybie par. 9 pkt. 2 lit. a).
- Określenie wysokości wpisowego oraz wysokość i częstotliwość składek członkowskich.
- Nadawanie tytułu ,,HONOROWEGO CZLONKA STOWARZYSZENIA,,
- Podejmowanie uchwal w sprawach istotnych dla Stowarzyszenia. Uchwały zapadają, zwykła większością głosów.
- Dokonywanie zmian w Statucie i podjęcie decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
PAR. 17
- Zarząd składa się z co najmniej trzech członków.
- Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród tych członków Stowarzyszenia, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie.
- Kadencja Zarządu trwa pięć lat. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe”
PAR. 18
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Stowarzyszenia.
- Wykonywanie uchwal Walnego Zebrania i zwoływanie Walnego Zebrania.
- Przyjmowanie i wykreślanie z listy członków.
- Powoływanie i odwoływanie regionalnych przedstawicieli Stowarzyszenia.
- Uchwalanie preliminarza budżetowego Stowarzyszenia.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
- Podejmowanie, na podstawie upoważnienia Walnego Zebrania, uchwal w sprawie składek członkowskich.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Podejmowanie uchwal w sprawie rozpoczęcia działalności gospodarczej, formy tej działalności oraz zatrudniania i zwalniania pracowników.
- Wykonywanie innych zadań przewidzianych w Statucie.
- Podejmowanie decyzji o przystąpieniu Stowarzyszenia do związku stowarzyszeń oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych propagujących cele Stowarzyszenia.
PAR. 19
Każdy członek Zarządu ma prawo do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz, w sposób określony w regulaminie Zarządu. Prezes kieruje pracą Zarządu i prowadzi sprawy tak w działalności Stowarzyszenia.
1.Zarząd może zaciągać zobowiązania finansowe i majątkowe jednoosobowo przez Prezesa lub dwóch członków Zarządu.
2.W sprawach z zakresu zwykłego zarządu Stowarzyszenia decyzje może podejmować każdy członek Zarządu.
3. Do sługi administracyjnej Stowarzyszenia Zarząd może utworzyć biuro Stowarzyszenia, określając jego organizację i zakres czynności.
PAR. 20
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określi regulamin Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów .
PAR. 21
- Zarząd może powoływać regionalnych przedstawicieli Stowarzyszenia.
- Regionalni przedstawiciele Stowarzyszenia są wyznaczonymi przez Zarząd członkami działającymi w terenie i nie tworzą ani nie stanowią osobnej lub wyodrębnionej organizacyjnie struktury.
- Regionalny przedstawiciel Stowarzyszenia podlega organizacyjnie Zarządowi Stowarzyszenia i odpowiada przed tym gremium za całość swojej pracy.
- Do zadań regionalnych przedstawicieli należy:
- reprezentacja władz Stowarzyszenia wobec regionalnych władz rządowych i samorządowych.
- propagowanie celów Stowarzyszenia w regionie.
- przekazywanie Zarządowi informacji i opinii o inicjatywach regionalnych instytucji i towarzystw działających na rzecz rozwoju regionu.
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Zarząd w zakresie bieżącego kierowania działalnością Stowarzyszenia.
5. Regionalni przedstawiciele mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia.
PAR. 22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna bada cały zakres działalności Stowarzyszenia, a sprawozdania i wnioski z przeprowadzonych czynności kontrolnych przedstawia raz w roku Walnemu Zebraniu.
- Zasady zwoływania posiedzeń Komisji Rewizyjnej oraz sposób wykonywania przez nie czynności kontrolnych określi regulamin Komisji.
- Uchwały są podejmowane zwykłą większości głosów .
- Kontrolę polityki finansowej Stowarzyszenia, celowości i zasadności ponoszonych kosztów Komisja Rewizyjna rozpoczyna na podstawie uchwały Walnego Zebrania.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa pięć lat.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni
PAR. 23
1. Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia ustaje na skutek :
- upływu kadencji, przy czym za chwilę upływu kadencji określonej w par. 17 pkt.3 i par. 22 pkt.7 uważa się złożenie sprawozdania na Walnym Zebraniu, na którym dokonuje się wyboru nowych władz.
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu
- zrzeczenia się udziału w tych władzach
V. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA.
PAR. 24
1. Stowarzyszenie nie może:
a) udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywać swojego majątku na rzecz członków Stowarzyszenia, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
2. Działalność pożytku publicznego nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków Stowarzyszenia.
3. Nadwyżkę przychodów nad kosztami Stowarzyszenie przeznacza w całości na działalność pożytku publicznego określoną w niniejszym statucie.
VI. ZMIANA STATUTU I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA.
PAR. 26
- Zmiany niniejszego Statutu uchwalane są przez Walne Zebranie ilością ¾ głosów. Zapis par. 15 stosuje się odpowiednio.
- Stowarzyszenia może rozwiązać się własną uchwałą Walnego Zebrania podjętą ilością ¾ głosów. Zapis par.15 stosuje się odpowiednio pod warunkiem, ze drugi termin Walnego Zebrania wyznaczono nie wcześniej niż po upływie 30 dni.
- Likwidacja Stowarzyszenia może nastąpić w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Majątek likwidowanego Stowarzyszenia zostanie przeznaczony na cele określone przez Walne Zebranie podejmujące decyzję o likwidacji.
- Likwidatorami Stowarzyszenia są Prezes Zarządu i przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub osoby wskazane w uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia.